Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017Island 2017

Island 2017

Island 2017! – Drømme kommer til virkelighed!

Så var turen kommet til Island. Et sted jeg faktisk gerne har ville besøge i længe, fordi chancerne for at se nordlys deroppe er så stor, hvis man vel og mærke er der på det rigtige tidspunkt. Rejsen var fra 3. – 22. september.

Og hvem bedre at tage med på sådan en rejse, end mine 2 rejse-hiking-buddies fra Tyskerlandet, Andreas og Simon. De samme 2 gutter jeg var på roadtrip med for 2 år siden i Norge og Sverige. Der gik vi en masse fantastiske vandreture sammen, og jeg kender dem fra New Zealand, hvor vi også fik vandret lidt sammen.

Starten af turen til Island

Da vi kommer lidt forskellige steder fra, køber vi alle hver vores flybilletter. Simon fra München, Andreas fra en anden tysk by, og undertegnede fra Billund. Andreas og jeg kom med 2 timer mellemrum, og Simon landede først senere omkring midnat.

Da jeg endelig får min backpack og finder Andreas i den søde lille lufthavn i Keflavik, tager vi direkte hen og henter den bil vi har bestilt på forhånd. En Darcia Duster 4WD, som skulle være vores trofaste ven igennem hele rejsen. Vi tager derefter hen til vores AirBNB i Reykjavik og får pakket lidt ud. Omkring 23:00 (01:00 dansk tid), skal vi så til at hente Simon i lufthavnen. Jeg lover jer den køretur var hård, da jeg var alt for træt, og det pjaskregnede hele vejen. Men vi ham da hentet.

Dagen efter, bruger vi på at tage på den officielle turistinformation i Reykjavik (Der er maaaaaaange falske, som ikke rigtig hjælper. Vi prøvede en af dem først.). Der hjalp Kathy os, ved at give os et stort kort, og sætte en masse streger, sætte ringe om steder vi skulle besøge, skrive navne samt lære os at udtale de mærkværdige bogstaver, de nu engang har på Island.

Herefter tog vi på indkøb, og fik købt ind til vores største og længes hike, som faktisk startede allerede dagen efter.

Laugavegur vandreturen på Island

Kort fortalt om Laugavegur:

65km vandretur i bjergene. Starter i Landmannalaugur og slutter i Þórsmörk, eller omvendt. De fleste vælger at starte i Landmannalaugur, så man går ned mod vandet i stedet for at skulle bruge 4 dage på at gå op.

Det er midt ude i ingenting, så man kan altså ikke købe ind eller noget på vejen, og skal derfor bære alt fra start til slut.

Man kan leje hytter på vejen, så man kan sove i dem på vejen. Men det er jo ikke sjovt, så vi havde telte med og sov i -5 grader. Med et sovepose der kun holder ned til +7 grader, hvor det lidt en blandet fornøjelse. Heldigvis havde jeg masser af uld med, der hjalp med at holde mig varm.

The hot river Reykjadalur

Vi kørte fra Reykjavik om morgenen, og tog forbi “The Hot River” Reykjadalur ved Hveragerði. En flod, hvor der kommer meget varmt vand fra vulkanerne den ene vej fra, og fra den anden utrolig koldt vand. Den samler sig så et sted, og der er vandet så nok 35 grader. Her kan man så ligge og slappe af, lige så længe man har lyst. Det tager 30-40 minutter at gå derhen fra parkeringspladsen, men det er det hele værd.  Vi var der 2-3 timer, og tog så videre mod Hella. (Udtales Hetla, de er skøre de islændinge).

I Hella parkerede vi så vores bil, og tog en bus til Landmannalaugur, som tog tæt på 3 timer, fordi vejene er så dårlige. Ankom om aftenen, slog vores telte op og fik lavet aftensmad.

Dag 1:

Dagen efter starter vi så på Laugavegur. Jeg føler jeg er stærk, så jeg havde selvfølgelig slæbt 2 spejlreflekskameraer, 2 ekstra linser og en kæmpe tripod med. I retrospekt var et måske ikk det smarteste, da min backpack vejede over 25kg.

Normalt går man 12-13km første dag til Hrafntinnusker, Kathy havde dog sagt vi skulle fortsætte, da det var højeste punkt på turen, og ville blive koldt om natten. Så vi tog lige 12-13km ekstra. Vi ender altså sidste på dagen i Álftavatn. Landskabet havde været utroligt helt dagen, sådan helt ubeskriveligt. Se billederne øverst. ;)

Dag 2:

Det regnede det meste af denne dag, som stod på 15-17km videre til Emstrur. Emstrur er godt skærmet af af bjerge, så vi kunne sove nogenlunde i ly denne nat. Klokken 02:00, skal Simon lige op og slå en streg, og synes han kan se lidt nordlys. Jeg flyver ud af soveposen med mit kamera, og glemmer helt at få mine støvler på. Der var lidt nordlys. Vi vækker Andreas, jeg får taget støvler på, og vi hiket op på bjerget, hvor der ikke er noget lys forurening. Og der fik vi så set det smukkeste nordlys, danse foran himlen på os i over 1 time. Det var magisk!

Dag 3:

Nu skulle vi til Þórsmörk. Ruten sagde 14-15km, men i følge Andreas’ GPS havde vi gået over 20km da vi ankom. Det var den bedste dag vi havde på hele Island, da solen var fremme hele dagen, og vi bare kunne gå rundt i T-shirt. Der var 2 ret store floder vi skulle passere, hvilket man gør ved at tage støvlerne på nakken og så vade igennem. Det var overraskende sjovt at prøve faktisk. Der havde også være nogle dagene før, så nu følte man sig allerede som en hel ekspert. ;)

Herefter var vi færdige,  og tog dagen efter bussen tilbage til Hella og hentede bilen. Vi valgte at sove på et hostel denne nat, og aldrig har jeg da været så glad for en stor varm seng.

Sydkysten af Island

Nu skulle vi så videre rundt på øen. Sydkysten af Island er nok der flest turister befinder sig. Vi startede med at tage hen og kigge på Seljalandsfoss, som er et ret stort vandfald man lige kan gå bagom.

Derefter videre til Skógafoss, som var et kæmpe vandfald. Utrolig flot, men hold nu op der var mange mennesker begge steder.

Lidt længere nede af vejen er der et gammelt fly vrag fra WW2, som vi tænkte vi lige ville ned og kigge på. Det skulle være ret svært at finde, men vi havde GPS koordinater klar. Da vi kommer hen mod stedet, er der til vores store overraskelse en parkeringsplads, og en direkte vej ned til det med lys og hele pivtøjet. Det er en lille 4km’s gåtur ned til flyet på stranden, men igen var der ret mange mennesker, så vi ville hurtigt videre.

Vi tog så til Reynisfjara – Black Sand Beach. Den har nogle ret specielle klippeudhulninger, som skulle være ret flotte. Da vi ankommer er der igen en millard turister, der bare kravler rundt på dem og sidder og hygger. Vi bruger heller ikke her, særlig lang tid og går tilbage til bilen.

Vi kører derefter til Kirkjubærjarklaustur, hvor vi overnatter så vi kan se Fjaðrárgljúfur dagen efter.

Fjaðrárgljúfur er en kløft, med en ret flot udsigt. Vi havde faktisk regnet med, det ville tage en dags tid at udforske. Det tog cirka 20 minutter til toppunktet. Så vi tog videre til Svartifoss, som var det flotteste vandfald, hvis du spørger mig. Her planlagde vi så et dagshike dagen efter, så vi kunne komme helt tæt på gletcheren Vatnajökull, som er Europas største.

Som sagt så gjort, så står vi tidligt op og efterlader vores telte ved Svinafell, hvor vi havde slået lejr. Derefter tilbage til Svartifoss, hvor hiket begynder.

Så får vi endelig hiket en lille smule igen

Vi bruger derefter de næste 6 timer på at bestige Kristinartindar (1126m) og komme tilbage. En lille frisk gåtur på 19km med en masse gode elevationsmeter. Oppe ved Kristinarstindar kan man se Skaftafellsjökull, som er en lille gren af den kæmpe gletcher.

Nu er jeg jo KÆMPE Game of Thrones fan, så at være så tæt på “The Land of Always Winter” eller “Land Beyond the Wall” var intet mindre en AMAZING! Jeg følte mig på et tidspunkt, lidt som en Wildling.

Da vi var nede før vi faktisk havde regnet med, tog vi hjem og slappede lidt af, inden vi så kørte til Jökulsárlón, en ret flot sø hvor der er store flader gletcher is i. Vi har en tradition om, at vi altid skal have whiskey med gletcher is i, så det var en perfekt måde at slutte aftenen af på. Vi fik endda set en stor sød tyk søløve svømme rundt i det kolde vand.

Den nordøstlige del af Island

Vi havde fået brugt en del dage sydpå, og var faktisk lidt efter vores fiktive tidsplan. Så vi tog en ordentlig køretur på 8 timer, fra Svinafell og op til Mývatn. På vejen stoppede vi lige ved Jökulsárlón igen, og om dagen var der 15-20 søløver der svømmede rundt (på en gang, så der var sikkert flere under vandet).

Efter vores første nat i Mývatn, vågnede vi til en meget våd morgen. Men regn skulle ikke stoppe os, så vi kørte til Dettifoss, som er det mest rummelige vandfald i Europa. (Det med mest volume, ved ikke lige om rummelig giver mening her?).

Da vi stod ved siden af det, stoppede det åbenbart med at regne. Vi lagde dog ikke mærke til det, da der kommer så meget vandsprøjt fra det, så vi var dejlig gennemblødte. Derefter tog vi til Asbyrgí, hvor man kan gå en lille 2 timers tur, på på toppen af en Klappir og se udover dalen Botnstjörn.

Derefter tog vi tilbage til Mývatn, hvor vi tog til Grjotagjá. Grjotagjá er en grotte, som har en en lille sø med 50 grader varmt vand i. Den er kendt fra Game of Thrones, hvor Jon og Ygritte hygger sig lidt ;).

Vi tog til en nærtliggende grotte, Stóragjá for at tage en dukkert. En sød lille hule, der er ret svært at finde. Den er dog gratis, og vandet er 27 grader. Så en frisk lille dukkert i en halv times tid blev det da til. Der var INGEN andre mennesker end Simon, Andreas og jeg i denne, så det var rart at være lidt væk fra turisterne igen.

De vestlige Fiordlands på Island

Dagen efter skulle vi igen på en lang køretur. Vi startede dog med et lille hike op på vulkankrateret Hverfjall.

Mere kommer senere……

Morten Toft Holm

Morten Toft Holm er en eventyrlysten nørd, der skriver lidt om sit liv og sine rejser herinde. Jeg er svært glad for at tage billeder, som du også kan se herinde. Jeg er Rescue Diver, og elsker verden under havets overflade. Skriv en kommentar herunder, hvis du har ris/ros eller spørgsmål til mig. ;)

Læs også

Mexico 2016

Galapagos 2016

Peru 2016

LEAVE A COMMENT

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Instagram

One of my favorites from Botswana in January. Zebras just running around in the sunset.
#botswana #okavango #delta #okavangodelta  #wildlife #zebras #sunset #nature #travel #travelling #adventure #wanderlust #explore #kilroy #sonycamera  @kilroydenmark @gadventures
When up is down. Throwback to hiking the Laugavegur in Iceland two years ago. Daydreaming and wanderlusting a lot these days. 🏔🗺
#throwback #tbt #iceland #laugavegur #hiking #trekking #travelling #exploring #wanderlust #adventure #mountains #lensball #upisdown #nature #paradise #backpacking #visiticeland
One year ago - since I was exploring Russia, Mongolia and China, while travelling on the Trans Mongolian Railway. Something everybody should try once in their life! 🛤🚃
Here in Moscow on the Red Square gazing upon the Saint Basil’s Cathedral.
#russia #moscow #redsquare #saintbasilscathedral #transmongolianrailway #railway #travel #travelling #explore #adventure #wanderlust #throwback #kilroy #vodkatrain @kilroydenmark @vodkatrain
Throwback to about a year ago, when I did the Trans Mongolian Railway and spend a week in Mongolia. Went to live in a Ger Camp in the Gobi Desert, and had to try the skill of archery, braid  my hair due to old customs and try on some traditionel clothes.
#mongolia #gobi #gercamp #transmongolian #railway #travel #travelling #wanderlust #explore #adventure #archery #nature #nationalpark #kilroy #vodkatrain
The Penguins are doing a good job carrying us around the slopes in Mayrhofen.
#austria #mayrhofen #skiing #penguins #mountains #travel #wanderlust #explore #adventure
Another shot from Africa. Another one of the Big Five we saw. Perhaps january is in the rainy season, but it is also the season where there are baby animals everywhere. Look at that cute little Rhino with his little horn! 😍🦏
#rhino #rhinoceros #babyrhino #botswana #khamarhinosanctuary #wildlife #bigfive #wildlifephotography #nature #photography #travel #travelling #explore #adventure #wanderlust #sonyalpha @kilroydenmark
Less than a day year old Zebra! Stripes are still messed up, because it was so wet. After a bit it started walking away with mom. Impressive that a 1 day old baby, can walk after one day and even with 4 legs. 🦓
#zebra #zebrababy #khamarhinosanctuary #botswana #nature #wildlife #wildlifephotography #travel #travelling #explore #adventure #wanderlust #photography #sonyalpha #stripedhorse @kilroydenmark
When in the middle of nowhere, and there is not light pollution whatsoever, you just need to enjoy the beautiful nightsky!
#nature #photography #nightsky #stargazing #botswana #khamarhinosanctuary #milkyway #travel #travelling #wanderlust #explore #adventure #kilroy #nightphotography #stars #sonya68 #skyporn #longexpo
This guy, was just as tired as I was this morning.
#chobenationalpark #choberiver #wildlife #nature #chobe #hippo #happyhippo #photography #botswana #sonyalpha #wildandfree #travel #travelling #explorer #adventure #wanderlust #kilroy @kilroydenmark
Look at the magnificient giant!
Not sure if he lost and eye, and if he actually is as old as he look, but I am sure that the beauty would have some interesting stories to tell, if we gave him a voice. 🐘
#elephant #botswana #chobenationalpark #chobe #nature #wildlife #wildlifephotography #travel #bigfive #travelling #adventure #explorer #wanderlust #africa #photography #sonya68 #battlescars #survival
Look at this beauty! We saw 4/5 af The Big Five on our trip, and the first one we spottet was this beautiful leopard, chilling on in a tree while looking for prey!
#leopard #wildlife #bigfive #nature #travelling #wanderlust #adventure #explorer #gamedrive #khamarhinosanctuary #botswana #photography #wildlifephotography #africa
Starting 2019 with a trip to South Africa, Botswana & Zimbabwe! So prepare yourselfs for amazing photos of wild animals!! 🐆🐊🦓🐘🦛🦏🦒🐍🐢 #victoriafalls #vicfalls #southafrica #botswana #zimbabwe #falls #7naturalwonders #waterfall #zambezi #zambeziriver #nature #travel #travelling #adventure #wanderlust #kilroy @kilroydenmark @gadventures
Wintertime is here! Meaning the perfect time to play with long exposure and steelwool. Out playing with my padawan @sgloveday the other evening and made this beauty! 👏😁
#lightpainting #longexposhots #longexpo #photo #photography #fire #steelwool #sparkels #steelwoolphotography #sony #sonyalpha #vejle #denmark #nature #cold #fun
Look at this cutie! I named him Carl.
#hermitcrab #carl #crab #samoa #lalomanu #summer #travel #traveling #wanderlust #explore #adventure #nature #photography #cuteness
Another one from Samoa. I’ve seen the Milky way a lot of times now, but never had the proper gear to take pictures of it. Now I finally have, and I got this beauty on Lalomanu Beach, while sitting all alone under a coconut tree and listening to the waves.
#milkyway #milkywayphotography #nightphotography #puremagic #beautiful #nightsky #stars #photography #samoa #lalomanu #upolo #travel #traveling #explore #adventure #wanderlust #sonya68 #paradise #longexposure #skyporn
Being back at Samoa the last two weeks, really was a dream coming true. And this time I stayed at Upolo at Lalomanu. Only 15 minutes drive from To Sua Ocean Trench. Easy to take pictures when the sun is high and the tide is low. 😍

#samoa #tosuaoceantrench #tosua #lalomanu #upolo #amazing #travel #traveling #wanderlust #adventure #explore #nature #paradise #backpacking #hiddengem #visitsamoa #photography
Another shot from China, where we went to see the amazing Terracotta warriors. Used to be 8000 statues, carved out from real life warriors to protect the tomb of the first emperor of China. Really facinating stuff!
#terracottawarriors #terracottaarmy #firstemperor #stonearmy #tomb #china #travelgram #wanderlust #explore #adventure #xian #history #photography #sonya68 #happydays
“What a cute little monkey” is that @simonroenborg said when we found some wild monkeys in Zhangjiajie National Park while hiking around. And he was right, specially when we found this Mommy with her little baby.
#zhangjiajie #nationalpark #photography #wulingyan #china #monkey #babymonkey #travelgram #hiking #trekking #nature #adventure #explore #kilroy #kilroydenmark #wanderlust
Another shor from China. This time from Zhangjiajie National Park, where you can find the famous Halleluja-Mountains from the movie Avatar. Also known as the Avatar Mountains. Felt like real magic just standing watching them.
#zhangjiajie #zhangjiajienationalpark #nationalpark #china #avatar #avatarmountains #hallelujamountains #hiking #trekking #traveling #explore #wanderlust #adventure #photography #nature #beautifulnature
On our trip, we took a trip from Beijing to Huangyaguan Great Wall. A part of the wall not really known by tourists yet. So I was able to get this amazing picture in this amazing area. 5/7 of the 7 World Wonders have been visited! Tick.
#greatwall #greatwallofchina #wonderoftheworld #7wonders #china #travel #explore #adventure #wanderlust #nature #bucketlist #huangyaguan
Home from an absolutely incredible vacation in China, Mongolia and Russia. One of the highlights, and another tick on my bucketlist, was to experience Pandas. I love these big fluffy bears. Visited the Panda Breeding Center, the place that made the Pandas breed again and helped the Pandas survive!
#panda #bigfluffybear #cutenessoverload #animalsofinstagram #pandas #doesntmatterifyoureblackorwhite #travel #explore #adventure #wanderlust #china #chengdu #photography #sony #sonya68 #macro #love

Om mig

Morten Toft Holm

Velkommen til min blog. Omhandler primært mine rejseoplevelser, men også billeder og photoshop tutorials.